Keyport 2020 stimuleert innovatie, ondernemerschap en arbeidsmarktoptimalisatie en biedt inhoudelijke en financiële ondersteuning. Door simpelweg de koppen bij elkaar te steken of precies de juiste deuren te openen. Soms is het inschakelen van het netwerk al voldoende, een andere keer is er behoefte aan (financiële) onder­steuning voor het realiseren van een idee. Altijd geldt: Keyport 2020 is de slimste weg van idee naar realisatie. Graag lichten we enkele onlangs gestarte projecten toe. 

Milk buddy
‘De Milk buddy is een zeer innovatieve ­babymelkfles. Een basaal product maar wanneer je er verder over nadenkt essentieel bij de start van elk mensen­leven.’ Aan het woord is Mark Litjens van Celci B.V.. ‘Het idee van de babymelkfles is ontstaan bij Victoria de Bruijn, zelf moeder van drie kinderen. Zij ervaarde zelf hoe lastig het vaak is om de babymelk op de juiste temperatuur te krijgen wanneer je van huis bent. Zij bedacht een zelf verwarmende babymelkfles zonder stroom of batte­rijen. Met dit idee deed zij mee aan de Limburgse Versnellings­tafels waar­bij zij aangaf op zoek te zijn naar partners om dit product op de markt te brengen. Hierbij maakte ik kennis met Victoria. ­Samen met drie andere ondernemers, met allen een geheel verschillende achtergrond, zagen wij de toegevoegde waarde van het product maar ook de uitdagingen waar ­Victoria nog voor staat. Wij hebben besloten de handen inéén te slaan en samen Celci B.V. opgericht. Hierbij hebben we één doel voor ogen. Van het idee een werkbaar product maken en dat op de markt brengen. We werken hiervoor samen met regionale partijen en met het onderwijs. De eerste vraag die we nu moeten beantwoorden is of we een patent gaan aanvragen en het product in licentie laten exploi­teren, of dat we het geheel zelf moeten produceren en op de markt brengen. Doordat alle betrokkenen hun ­eigen expertise meebrengen komen we snel verder. Voor mij is dit het bewijs dat ook innovatie niet zonder samenwerking kan plaatsvinden. En de babymelkfles blijkt slechts één van de reeks aan producten te zijn die ontwikkeld kan worden met de achterliggende innovatie.’

keyportafb

Retail Innovation Center
Het retail veld verandert snel ten gevolge van economische en maatschappelijke trends en ontwikkelingen, zoals de ver­vaging tussen branches en de vervaging tussen on- en offline ondernemen. Arno Knoops is als kwartiermaker betrokken bij het opzetten van het Retail Innovation Center (RIC) dat deze maand officieel van start gaat in Roermond. ‘De overheid ziet de uitdagingen waar de retail ondernemer in de huidig marktomstandigheden mee kampt. In de Keyport regio is veel ervaring opgedaan met het toekomstbestendig maken van de retail sector. Deze ervaring aangevuld met onderzoek en innovatie moeten samen komen in het RIC. De vraag die bij het RIC centraal staat is, hoe kan de ondernemer op alle uitdagingen en ontwikkelingen inspelen? Waar en hoe kunnen ondernemers elkaar en ondernemers en onderwijs elkaar beter vinden en bedienen?’ Overzicht, onderzoek, innovatie en samenwerking lopen als rode draden door de oplossingen die door deskundigen worden benoemd. Overzicht om door de bomen in het bos steeds de best aansluitende, vernieuwende en versterkende voorbeelden te kunnen tonen. Onderzoek & innovatie om vraagstukken concreet te maken en vernieuwende retail concepten te ontwikkelen & implementeren. Samenwerking om onder­nemers individueel en gezamenlijk, met overheden en het beroepsonderwijs verder te brengen. Het Retail Innovation Center wordt opgezet in Roermond als hét expertise- en inno­vatiecentrum voor de retail en zal onder­zoek, innovatie en samenwerking tot stand brengen. Knoops: ‘Keyport dient als voorbeeld regio maar de opgedane ervaring willen we later in heel provincie Limburg inzetten.’

COOK
Naast het stimuleren van innovatie en ­ondernemerschap focust Keyport op arbeidsmarkt optimalisatie. Het project “COOK” sluit hier naadloos op aan. Doelstelling hierbij is om werkzoekenden uit bestanden van gemeenten (UWV) te activeren en op te leiden voor zogenaamde krapteberoepen in het bedrijfsleven. Het moet leiden tot duurzame oplossingen van personele vraagstukken. Werkzoekenden krijgen een maatwerk opleiding aangeboden die aansluit op de vraag van de markt. Hierdoor wordt het mogelijk om bedrijven te voorzien van bijvoorbeeld de juiste lassers, (proces)operators, heftruckchauffeurs / logistiek medewerkers en/of metaalbewerkers. Yvonne Paulussen van Vekoma Rides uit Vlodrop is een van de initiatiefnemers van het project. ‘Bij ­Vekoma ervaren wij dagelijks hoe lastig het is om goed opgeleide lassers te vinden die gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan. Wij geloven dat we via COOK gezamenlijk met andere ondernemers een oplossing creëren voor dit probleem.’

De opleidingsperiode van de werkzoekende kan relatief kort zijn. Dit is afhankelijk van de functie en de kennis/kunde van de werkzoekende. Belangrijk uitgangspunt bij dit project is dat het is ontstaan vanuit een aantal ondernemers die ervaren hoe lastig het is onder de huidige marktomstandig­heden om goed opgeleid en gemotiveerd personeel te vinden. Er zijn voldoende werkzoekenden, er is echter een discrepantie tussen aanbod en vraag. Heeft u dezelfde ervaring kijk op www.keyport2020.nl/projecten en sluit u aan bij dit project.

www.keyport2020.nl