De Weerter ondernemer Dolf Geleijns (l) van Saelmans Makelaardij en Nick de Graaf, sales manager bij PSV.

In de Brabantse gastvrijheid van PSV Business verenigen honderden bedrijven het nuttige met het aangename. Ook ondernemers uit het Weerterland ontdekken de zakelijke mogelijkheden en leggen contacten met bedrijven uit de regio Eindhoven. Professioneel, resultaatgericht netwerken in een informele setting. Met voetbal als bindende factor. PSV heeft een actie op touw gezet om bedrijven uit het Weerterland op een aantrekkelijke manier kennis te laten maken met het grootste zakelijke netwerk van Zuid-Nederland.

“Soms boek ik voor de wedstrijd een tafeltje met een relatie. Je ziet de spelers warmlopen, de tribunes vollopen en tegen de tijd dat de wedstrijd begint, neem je plaats op de businesstribune. En na de wedstrijd is er live muziek. Echt een topambiance die je alleen bij PSV aantreft.” Aan het woord is Dolf Geleijns, uitkijkend over het heilige gras van het Philips Stadion. De Weerter makelaar is al vele jaren lid van PSV Business. Hij heeft geweldige herinneringen aan de wedstrijden en de mensen die hij er heeft leren kennen. “Ik zag destijds al dat wij als ondernemers uit het Weerterland meer moeten integreren in de business van de regio Eindhoven. Zelf doe ik dat door actief deel te nemen. Onder andere door het wonen in het Weerterland te promoten op de Excellent Wonen & Leven Beurs in Eindhoven, maar vooral door business te verbinden via collega-ondernemers in de Businessclub van PSV.”

Dolf Geleijns (54) is 31 jaar getrouwd met Muriël, geboren in Nederweert en wonende te Weert. Samen zijn ze eigenaar van Saelmans Bedrijfsmakelaardij en Saelmans Woningmakelaardij, waar ook beide zonen Bart-Jan (29) en Bram (23) inmiddels werkzaam zijn. Zijn hobby’s: makelen, Bruce Springsteen, duursporten, Oostenrijk en natuurlijk PSV.
Dolf Geleijns (54) is 31 jaar getrouwd met Muriël, geboren in Nederweert en wonende te Weert. Samen zijn ze eigenaar van Saelmans Bedrijfsmakelaardij en Saelmans Woningmakelaardij, waar ook beide zonen Bart-Jan (29) en Bram (23) inmiddels werkzaam zijn. Zijn hobby’s: makelen, Bruce Springsteen, duursporten, Oostenrijk en natuurlijk PSV.

Grootste zakelijke netwerk
Het nuttige met het aangename verenigen. Daarbij is voetbal de verbindende factor. Het concept PSV Business is even doel­treffend als succesvol. “Het is uitgegroeid tot het grootste zakelijke netwerk van Zuid-Nederland”, zegt Nick de Graaf, sales manager bij PSV. “In totaal zijn er vijfhonderd PSV businessleden. Die komen uit het hele land. De kern komt uiteraard uit de regio Eindhoven. Maar we hebben ook een tiental leden uit het Weerterland. Daar zijn we trots op. Het zou mooi zijn als dat aantal verder toeneemt.”

Weert en Eindhoven. Hoewel het slechts een half uurtje rijden van elkaar ligt, doet de provinciegrens het verder aanvoelen. Dolf: “Het blijft een magische grens. Maar de manier van zakendoen komt sterk overeen. In Brabant heb je ook dat Bourgondische. Het gaat net als in het Weerterland om een band opbouwen en vertrouwen krijgen in elkaar. PSV Business leent zich perfect om zulke zakelijke relaties op te bouwen.” Dolf en Nick trekken samen op om PSV Business onder de aandacht te brengen bij ondernemers uit Weert en Nederweert. De gemeente Weert heeft de intentie uitgesproken om ook lid te worden. Zeker als er meerdere bedrijven uit het Weerterland aanhaken. Dolf: “Als ik met ondernemers praat, merk ik dat ze enthousiast zijn. Maar de eerste stap, het lid worden, wordt als een drempel ervaren. Die drempel willen we wegnemen met een aantrekkelijke instap.”

kaderpsv

Resultaatgericht netwerken
PSV neemt de ondernemers die lid worden vanaf het eerste ­moment bij de hand. Nick: “Wij zijn als PSV actief betrokken bij de businessclub en steken veel energie in de leden. Ik werk met een team van vier accountmanagers. Als lid krijg je een eigen accountmanager. Samen ga je aan tafel zitten en bepaal je de doelstellingen. Met wat voor soort bedrijven wil je in contact komen? Je krijgt inzage in de lijst van vijfhonderd leden en je stelt een top tien samen van bedrijven waar je mee in contact wilt komen. De accountmanager is er verantwoordelijk voor dat de connecties gelegd worden. In de praktijk neemt een accountmanager contact op met de ondernemers en zorgt dat zij voor of na de wedstrijd elkaar de hand schudden.” In de businessclub zijn alle branches vertegenwoordigd: van bouw en zakelijke dienstverlening tot industrie en detailhandel. Nick: “Iedereen heeft er wel een bedrijf zitten dat interessant kan zijn. Er zitten een heleboel mooie bedrijven bij die hard groeien.” De accountmanager legt verbin­dingen op topniveau. De manier van netwerken is resultaatgericht, professioneel en servicegericht. Dolf: “Het is een fijne manier van netwerken en het past bij innovatief ondernemerschap. Het voetbal en de huiselijke sfeer van de businessclub maken het informeel en toegankelijk. Mensen zijn hier op hun gemak. Daardoor leg je gemakkelijk contact.” Nick vult lachend aan: “We hebben niet alleen genoeg voorbeelden van bedrijven die business met elkaar gecreëerd hebben. Er is zelfs tussen twee leden een relatie ontstaan die tot een huwelijk heeft geleid. Zo zie je dat het verder gaat dan zakendoen.”

Nick de Graaf (34) is getrouwd met Marjolein en heeft twee kinderen: Loïs en Dean. Het gezin is woonachtig in Weert. Hij begon zes jaar geleden als account­manager bij PSV en is momenteel sales manager. In zijn vrije tijd speelt hij graag basketbal en traint hij een jeugdteam bij BSW in Weert. Verder houdt hij van skiën. Ook is hij lid van de Ronde Tafel 146.
Nick de Graaf (34) is getrouwd met Marjolein en heeft twee kinderen: Loïs en Dean. Het gezin is woonachtig in Weert. Hij begon zes jaar geleden als account­manager bij PSV en is momenteel sales manager. In zijn vrije tijd speelt hij graag basketbal en traint hij een jeugdteam bij BSW in Weert. Verder houdt hij van skiën. Ook is hij lid van de Ronde Tafel 146.

Relatiebeheer
Ook worden de business seats gebruikt om bestaande zakenrelaties een mooie avond uit te geven. Nick verduidelijkt: “Er zijn grofweg drie splitsingen van leden. Ten eerste de ondernemers die vanuit emotie naar PSV gaan, de echte supporters dus. Zij kiezen voor de businesstribune omdat ze luxe en warm de wedstrijd willen zien onder het genot van een hapje en een drankje. De tweede groep gebruikt PSV Business voor relatiebeheer. Wij zorgen dat het hen aan niets ontbreekt. Ons motto is dat niet alleen de wedstrijden op Champions League-niveau moet zijn. Dat niveau moet in alle geledingen van de organisatie terugkomen. Netwerken is de derde doelstelling. Veel leden combineren het met relatiebeheer. De ene keer wil je nieuwe mensen leren kennen, de andere keer neem je een klant mee om de relatie te bevestigen.”

Weerterland op de tribune
PSV heeft een actie opgezet om de bedrijven op een aantrekkelijke manier kennis te laten maken met PSV Business. Een aantal seizoenen geleden is ‘Lucky Seven’ geïntroduceerd. Dat is een business seat voor zeven wedstrijden. Dolf: “Het is bovendien mogelijk om de stoelen te delen voor een heel seizoen, net als ikzelf doe met onze fiscalist Harry Handels. Daar is ook het initiatief ontstaan om bijvoorbeeld tien stoelen af te nemen met twintig bedrijven uit het Weerterland, zodat ook anderen laagdrempelig kunnen instappen en volwaardig lid kunnen worden van PSV ­Business.” Omdat de winterstop nadert, heeft PSV een actie voor de tweede seizoenshelft. Vanaf slechts 2000 euro per business seat maken onder­nemers een toptransfer naar het netwerk. Nick: “In tegenstelling tot een tribunekaart, zijn alle thuis­wedstrijden hierbij inbegrepen. Dus alle wedstrijden in de Ere­divisie en eventueel UEFA Europa League.” Een ander groot voordeel is dat een onder­nemer direct een volwaardig PSV ­Business lid­maat­schap ontvangt. “Daarmee kun je deelnemen aan allerlei activiteiten buiten de wedstrijden om”, zegt Dolf. “Dat is van grote toegevoegde waarde. In oktober zijn we naar de studio van Fox Sport gegaan om een live uitzending bij te wonen. We hebben ook een rally met Mercedes gedaan, zijn gaan footgolfen, hebben een inspirerende lezing van PSV-directeur Toon ­Gerbrands bijgewoond en nog veel meer. Men kan zo actief zijn als men zelf wil en de agenda’s toestaan. Van speeddaten tot golfdag tot het bijwonen van de nieuwjaarsreceptie en/of het bijboeken van een buitenlandse reis samen met de selectie en mede-sponsoren.”

www.psv.nl/weerterland

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge